انتخاب کفش مناسب دویدن – کلینیک نگین آزادی

علاوه بر نبود اطلاعات کافی در مورد جزئیات مسیر حرکت، کاهش انحنای طبیعی پاها به واسطه پوشیدن کفش برای طولانی مدت میتواند به کج شدن بیش از حد لگن هم منتهی شود. همچنین، انجام تمرینهای تعادلی هم میتواند به قابلیت ما در تشخیص مکان و وضعیت قسمتهای مختلف پا در هر لحظه کمک کرده و پایداری و قدرت پایینتنه را افزایش دهد؛ اما همچنان بهترین راه برای مقابله با این آثار منفی، راه رفتن و یا دویدن بدون کفش است. به صورت کلی بهتر است که قبل از دویدن بدون کفش در ابتدا راه رفتن با پای برهنه را امتحان کنید؛ همچنین کفشهایی در بازار به فروش میرسند که قابلیت خاصی برای ضربهگیری ندارند و تنها از زخم شدن و صدمه دیدن کف پا در مسیرهای گوناگون جلوگیری میکنند.

اما تحقیقات جدید دانشمندان در این رابطه نشان میدهند که برخلاف دویدن بدون کفش استفاده از این نوع لوازم ورزشی به صورت کلی کیفیت اطلاعات جمعآوریشده توسط پاها را کاهش داده و از انتقال کامل جزئیات مسیر دویدن و محل قرارگیری تکتک قسمتهای پا به مغز و ستون فقرات جلوگیری میکند. تعدادی از کفشهای موجود در فروشگاهها ممکن است برای هر دو منظور پیادهروی و دویدن طراحی شده باشند ولی به صورت کلی کفش پیادهروی با کفش رانینگ (کتانی مخصوص دویدن) متفاوت است. با اینحال پیشنهاد می شود که یک کفش جاده ای حرفه ای و چالشی بگیرید تا از مقاومت و محافظت خوبی برخوردار باشد. توصیه میشود که اگر قصد دارید تا از این به بعد بیشتر به فعالیتهای بدون کفش بپردازید، از اعمال تغییرات شدید و سریع خودداری کنید تا فشار بیش از حد به پاهای شما وارد نشود. فروشگاه دیجی استایل محصولات 100 درصد اورجینال را برای فعالیتهای ورزشی، باشگاه، رانینگ، ترینینگ ، پیاده روی و فیتنس در اختیار شما قرار میدهد تا شما با خیال آسوده بتوانید خرید کنید.

در بررسی این موضوع با گجت نیوز همراه باشید. همچنین به یاد داشته باشید که اگر پاهای ناهمواری دارید ، کفشی بخرید که مناسب اندازه بزرگتر پاها باشد. اینکه شما به دنبال سبکی بیشتر یا کاهش فشار بیشتر باشید به سلیقه شخصی تان بستگی دارد. با این حالاگر به دنبال بهترین مارک کفش برای دویدن یا مدل جدیدی هستید که قبلاً هرگز استفاده نکرده اید، به یک فروشگاه مخصوص دویدن بروید که به شما امکان می دهد چندین مدل مختلف را امتحان کنید. با رونق گرفتن کفش های دو در سال 1975 بیل بوورمن مالک و موسس کمپانی نایکی برای اولین بار مواد اولیه لاستیکی را درون دستگاه وافل پزی (وافل نوعی شیرینی ) همسرش قالب ریزی کرده و کفش های مسابقه ای را با کفی صاف (فلت : FLATE) و لاستیکی با اشکالی آج دار به وجود آورد.به دنبال این نوآوری نایکی و به دنبال آن آدیداس بلافاصله وارد بازار کفش های مناسب دویدن شدند که کف آنها از فوم های بالشتکی و ضربه پذیر و لاستیک های آج دار ساخته می شد.

انتخاب کفش مناسب برای ورزش سبب می شود که نه تنها از اسیب دیدگی هنگام ورزش پیشگیری شود بلکه به دلیل استفاده از کفش مخصوص دویدن سبب می شود که عمر کفش افزایش پیدا کرده ور در هزینه های شماصرفه جویی شود. افرادی که پاهای آنها زود عرق میکند هم از قابلیت تهویه این کفشها بهرهمند میشوند. در حالی که ارتفاع قوزک اجازه میدهد تا مچ پا برای حرکت کردن آزاد باشد، احساس ایمنیِ بدون لغزش پا درون کفش را نیز فراهم میکند. البته بروز جراحتهای ماهیچه ساق پا و تاندون آشیل در حالت دویدن پابرهنه بیشتر گزارش شده است؛ به احتمال قوی دلیل این پدیده کوتاهتر بودن قدمها و خم شدن بیشتر مفصل لگن، زانو و مچ در زمان دویدن بدون کفش بوده و از طرف دیگر، میدانیم که کسانی که پابرهنه میدوند، بیشتر از همه بر روی پنجه و نوک پاهای خود قدم برمیدارند. اما نکته جالبتوجه اینجاست که تاثیرات منفی پوشیدن کفشهای دارای ضربهگیر در مدت کوتاهی از بین میروند؛ در یک پژوهش دانشمندان گزارش کردند که 8 هفته استفاده از کفشهای فوقالعاده ساده که هیچ نوع کفی اضافی ندارند و تنها از کثیف نشدن پا جلوگیری میکنند، باعث قویتر و بزرگتر شدن عضلات پاها شده است.