انتخاب کفش مناسب دویدن – کلینیک نگین آزادی

همه این سطوح با یکدیگر متفاوت هستند و کفش مخصوص می خواهند. همه ما متفاوت از یکدیگر راه می رویم و می دویم، بنابراین با توجه به سبک قدم زنی خود، کفش ورزشی انتخاب کنید. است. ولی ویژگی ها و امتیازهای کفشتان متناسب با اینکه هدفتان از خرید تهیه بهترین کفش برای دویدن روی آسفالت است یا اینکه به بهترین کفش برای دویدن روی تردمیل نیاز دارید، دارای تفاوتهایی چشمگیری است. گاهی دویدن بر روی آسفالت با هدف تمرین است، اما گاهی قصد مسابقه دارید، البته بسیاری نیز با هدف ریکاوری به تهیه کفش دوین مناسب بر روی آسفالت می پردازند. سطوح چوبی، سنگی و جنگلی: اگر قصد پیاده روی یا دویدن به روی چوب یا سنگ را دارید، کفش دنباله دار بخرید. کفش های دنباله دار در قسمت های جلویی، پاشنه و روی پا محافظت و مقاومت بیشتری دارند و مناسب محیط های سنگی و چوبی هستند. کفش های طبیعی راحتی و بالشتک بیشتری در بخش پاشنه پا دارند تا افراد راحت تر قدم بردارند.

همچنین استفاده از مواد باکیفیت در قسمت بالایی کفش، آن را بسیار راحت میکند. یک جفت کفش راحت که برای مسافتهای طولانی مناسب است. دویدن بر روی تردمیل با فضای آزاد تفاتهای چشمگیری دارد، از این رو بهترین کفش برای دویدن روی تردمیل نیز به مراتب دارای ویژگی های متمایزی است. در ادامه بررسیها، دانشمندان تلاش کردند تا اطلاعات بیشتری را از وضعیت دویدن انسانها قبل از اختراع کفش به دست آوردند و این اطلاعات را با تغییرات ایجاد شده در فرم دویدن و اعضای بدن به واسطه پوشیدن کفش مقایسه کنند. به عنوان مثال یکی از تحقیقاتی نسبتا آماتور که به بحث دویدن بدون کفش پرداخته، کودکان بین 9 تا 12 ساله نیوزیلند که اکثرا به راه رفتن و دویدن با پای برهنه عادت دارند را مورد بررسی قرار داده و فرم بدن و میزان بروز آسیبهای گوناگون پاهای این کودکان را با سایر کودکان جهان مقایسه کرده است.

از دهه هفتاد تاکنون هم انواع گوناگون ورزشها با پوشیدن نوع مخصوصی کفش همراه بودهاند و بیشتر از همه، پوشیدن کفشهای دارای کفه نرم و ضربهگیر یکی از ملزومات دویدن به حساب آمده است؛ تمام اینها در حالی بوده که روز به روز تحقیقات جدیدی منتشر میشوند که احتمال وارد شدن صدمات مختلف به اعضای بدن و بروز آسیبهای مختلف ورزشی را به پوشیدن کفش ارتباط داده و ادعا میکنند که این بخش از ملزومات ورزشی مورد استفاده توسط صدها میلیون نفر در سراسر جهان، پاهای ما را ضعیف میکنند. اما تحقیقات جدید دانشمندان در این رابطه نشان میدهند که برخلاف دویدن بدون کفش استفاده از این نوع لوازم ورزشی به صورت کلی کیفیت اطلاعات جمعآوریشده توسط پاها را کاهش داده و از انتقال کامل جزئیات مسیر دویدن و محل قرارگیری تکتک قسمتهای پا به مغز و ستون فقرات جلوگیری میکند. این اطلاعات برای استفاده صحیح و دقیق از رباطها، تاندونها، مفاصل و عضلات به کار گرفته میشوند و مغز با اندازهگیری فشارها، کششها و تنشهای وارده و بررسی نوع مسیر پیش روی دونده، دقیقا مشخص میکند که چه قسمتی از بدن باید در چه لحظهای به کار گرفته شود تا با داشتن حداکثر کنترل بر روی اعضا، فشارهای وارده به بهترین شکل ممکن خنثی شده و کمترین میزان آسیبدیدگی در فرد به وجود بیاید.

تحقیقات نشان دادند که در حالت دویدن بدون کفش پس از برخورد پوست بدن با زمین، عصبهای پا مقدار زیادی اطلاعات گوناگون و ارزشمند را در مورد نوع مسیر پیش رو در اختیار مغز و ستون فقرات قرار میدهند. کفش پایدار یا supportive برای افرادی طراحی شده که نوع گام هایشان اُور پرونیشن است. پس دقت کنید، کفش را برای مکانی که می خواهید انتخاب کنید. اینکه وارد مغازه شوید و گرون ترین مدل نایکی یا آدیداس را انتخاب کنید شما را تبدیل به بهترین دونده نمی کند. البته این که در چه گروهی از دونده ها مانند سرعتی، استقامتی و دویدن بر روی سطوح سخت قرار می گیرید، نیز بر انتخاب شما تاثیر می گذارد. اغلب دونده های سرعتی به کفش هایی سبک تر نیاز دارند. سطوح جاده ای: همانطور که از نامش پیداست، آسفالت و جاده ها نیاز به کفش جاده ای برای دویدن و پیاده روی دارند.