بهترین کفش مخصوص دویدن (رانینگ) چه ویژگی های دارد؟

افت پاشنه (heel drop) به معنی تفاوت نرم شدن بین پاشنه و پنجه است. مثلا تکنولوژی Boost در کفش آدیداس ( در ساختار لایه میانی از ماده ای استفاده شده که با فشرده شدن به هم، افزایش فشار را تا حد زیادی دفع میکند). وقتی کوچکتر بودیم از کتانیهای ورزشی برای هر کاری مثل دوچرخهسواری، بالارفتن از درخت و فوتبال استفاده میکردیم. وقتی بند کفشهایتان تا بالا بسته شدهاند، بایستی بتوانید پایتان را از کفش بیرون آورید. وقتی پایتان را در کفش بردهاید، باید بتوانید همهی انگشتهای پایتان را به راحتی به بالا و پایین حرکت دهید. همهی افراد تصور میکنند که سایز پایشان هیچوقت تغییر نمیکند، اما همیشه اینگونه نیست. همچنین بسیاری از کفش های پیاده روی حتی برای پیاده روی های منظم به منظور تناسب اندام نیز مناسب نیستند و این افراد بهتر است از کفش های دویدن که نیاز آن ها را برطرف می کند استفاده کنند.

بنابراین اگر قصد پیاده روی در مسافت های بیش از 10 کیلومتر در یک زمان را دارید باید از کفش های زیرسازی شده مخصوص دویدن استفاده کنید اما در عین حال کفشی را انتخاب کنید که سایر معیارهای لازم برای یک کفش پیاده روی خوب را نیز داشته باشد. سایز پای شما ممکن است با گذشت زمان تغییر کند، از این رو باید دو بار در سال پای خود را اندازه بگیرید. پاهای شما بعد از یک تمرین ورزشی در پایان روز به بیشترین سایز میرسند، بنابراین سعی کنید کفشهای ورزشی را در این زمان امتحان کنید. پاهای شما در حین ورزش متورم و طویلتر میشوند، بنابراین باید به عرض یک انگشت شست فضا بین بلندترین انگشت پا و نوک کفشتان وجود داشته باشد.

همچنین اگر کفشهای ورزشتان دیگر راحتی و حفاظت قبل را نداشته باشند و پشت کفشتان به نظر کهنه و پوسیده میآید، میتوانید آن را تعویض کنید. اگر فعالیتهای بدنی و ورزشهای مختلفی را مانند دویدن و پیادهروی، انجام میدهید، برای هر کدام از این کارها یک جفت کفش داشته باشید. آیا می توان از کفش دویدن برای پیاده روی استفاده کرد و بالعکس؟ این برند خاص، طراحی های خاص خودش را در تولید کفش های ورزشی استفاده میکند. به همین خاطر تولیدکنندههای کفش سعی میکند از خصوصیات ظاهری برای فروش بیشتر محصول خود استفاده کند. دوندگان تفریحی بیشتر عاشق این کفش میشوند.

برای برخی افراد پیاده روی یا تمرینات ورزشی همانند یک فعالیت تفریحی است که گاهی در اوقات فراغت به آن می پردازند در حالی که بسیاری افراد به دلایل مختلف از جمله تناسب اندام، سلامت عمومی بدن و یا توصیه پزشک و شرایط خاص فیزیکی به صورت منظم و روزانه به ورزش هایی همچون پیاده روی، دویدن و سایر فعالیت های ورزشی می پردازند. اگرچه این کفش ها برای پیاده روی های کوتاه مدت و تفریحی با سرعت کم مناسب هستند اما واکرهای تناسب اندام به کفش هایی منعطف تر و سبک تری نیاز دارند. اما میزان ضربهگیری میتواند بسته به نوع کفش متفاوت باشد. اینکه با چه میزان ضربهگیری احساس راحتی بیشتری خواهید کرد، علاوهبر نیاز آناتومی پا به ترجیح شخصی هم بستگی دارد.