راهنمای خرید کفش ورزشی مخصوص دویدن و معرفی مدلهای برتر – چطور

پای شما در حین تمرین کردن باد میکند و باید فضا در اختیار داشته باشد. آیا برای انجام مسابقهای تمرین میکنید یا صرفا برای لاغری، تناسب اندام و سلامتی میدوید؟ آیا روی جادهی آسفالت میدوید یا تردمیل یا چمن؟ خرید کفش پیاده روی یا همان رانینگ در بین انواع و اقسام کفش ها کار راحتی نیست. اول از همه ، باید بدانید که هر کفشی برای دویدن مناسب نیست و برای این منظور باید از کفش های خاصی که ما آنها را به عنوان کفش رانینگ می شناسیم ، استفاده کنید. زیره این کتونی اسکچرز به شکلی خاص طراحی شده تا بیشترین فشار های وارده را به خوبی با حالت ارتجاعی خود دفع کند. دویدن شامل یک سری حرکات تکراری در عضلات پا است که از پاشنه تا نوک انگشتان پا ادامه پیدا میکند و باعث میشود که وزن بدن به سمت بالا و پایین حرکت کند.

با بالا رفتن سن، اندازهی پا نیز تغییر میکند. اما یک سری نکات و ویژگی های مهم نیز وجود دارد که نیاز است قبل از خرید کفش پیاده روی به آن ها آشنا شوید. وقتی میخواهید کفش مناسب پای خود را انتخاب کنید، نهتنها باید برای انگشتان پا فضا باشد، بلکه تمام کف پای شما نیز باید بهراحتی درون کفش قرار بگیرد. در قسمت انگشتان پا باید بهاندازهی نیم سانتیمتر فضای خالی باشد. این کفش به علت عریض بودن قسمت جلوی پا پشتیبانی و حمایت کافی از آن را به عمل میآورد، به طوری که مانع از لغزیدن پا در کفش میشود و در عین حال وجود توری مشبک روی کفش تنفس پا را فراهم میسازد. در کفی کفش مخصوص دویدن Saucony Ride 13 از تکنولوژی لایه گذاری EVERUN و TRI- FLEX استفاده شده است که باعث نرمی داخل کفش شده و پشتیبانی خوبی از پا به عمل میآورد. علاوه بر آن این کفش حمایت عالی در قسمت قوزک و پاشنه پا به عمل میآورد و باعث کاهش لغزش پا و هرگونه اختلال در هنگام برداشتن میشود.

اگربا قسمت جلویی پا بیشتر با زمین تماس دارید، نیازی به کفشی با پاشنهی بزرگ نیست. چرا باید کفشی را تهیه کنید که در قسمت پاشنه کلی مواد در ساختن آن بهکار رفته، درحالیکه این قسمت، مدت زمان کمتری با زمین تماس دارد. کفش نباید پای شما را فشار دهد و تمام عرض پا باید با کف کفش تماس داشته باشد. این کفش باید به پای شما اجازهی تنفس بدهد و در مسافتهای طولانی هم مفید باشد. این موضوع باعث آسیب به پا هم میشود. پا در طول دویدن هم متورم میشود بنابراین کفش را زمانی بخرید که پای شما در بزرگترین حالت خود قرار داشته باشد.

ممکن است همین الان تعدادی کفش تنیس، فوتبال یا بسکتبال هم داشته باشید و گهگاهی با آنها شروع به دویدن کنید. وزن کفش را چک کنید. فرد باید بتواند تا مچ پای خود را کنترل و فشار وارده را تحمل کند. این کفش از پوششهای سبکتری استفاده میکند تا پاها بهراحتی نفس بکشند و گرمای زیادی را تحمل نکنند. اگر کف پای شما صاف است نیازمند کفشی با زیرهی ثابت و ضخیم هستید که قوس زیادی داشته باشید. شکل قوس کف پا مشخص میکند که جهت قرارگیری کف پا به سمت بیرون یا داخل است. اغلب فروشگاههایی که کفش ورزشی مخصوص دویدن میفروشند قوس کف پا را مشخص میکنند. یک کفش مخصوص پیاده روی تقویت شده با گرافن است که پا را از خطر محافظت می کند. همچنین دارای یک صفحه سنگی است که به محافظت در برابر صدمات سنگ های تیز کمک می کند.