راهنمای خرید کفش ورزشی مخصوص دویدن و معرفی مدلهای برتر – چطور

افت پاشنه کفش اختلاف لایه زیرین در زیر پاشنه و پنجه را نشان می دهد که به میلی متر اندازه گرفته می شود. کفش های مخصوص دویدن و پیاده روی هر دو باید به اندازه کافی انعطاف پذیری داشته باشند. بنابراین اگر جزو دونده هایی هستید که با پنجه پا روی زمین فرود می آیید، باید دنبال کفشی با انعطاف پذیری در این ناحیه نیز باشید. ۱۲ – کفی مناسب : کفی کفشتان باید بسیار نرم باشد و اگر در قسمت پاشنه بالشتک یا پد راحتی داشت بسیار عالی است. اکثر دونده ها مدلهای خنثی neutral را انتخاب می کنند، اما اگر احتمال دارد که پایتان به سمت داخل یا بیرون بپیچد ، کفشهایی هستند که به شما کمک خواهند کرد.

اگر این قسمت ها حالت کوبیده و پوسیده پیدا کرده اند، به معنای آن است که احتمالا زمان تهیه یک کفش جدید می باشد. کفش های کنترل حرکت و کفش های با ثبات بیشتر معمولا انعطاف پذیری کمتری دارند زیرا طراحی آن ها با هدف جلوگیری از تحرک بیش از حد پاها داخل کفش انجام شده است. به همین دلیل دوندگان و واکرهایی که نیاز به کنترل حرکت دارند باید از انعطاف پذیری کفش خود صرف نظر کرده و کفش هایی مناسب شرایط فیزیکی و پزشکی خود استفاده کنند. بیشتر دونده هایی که در کشورهای مختلف مسابقه می دهند، برای زمان های سرعتی از این کفش های فوتبالی استفاده می کنند. وزن کفشی که مناسب دویدن و پیاده روی است، بایستی کم باشد تا فردی که آن را پوشیده با گذشت زمان دچار خستگی در ناحیه پاهای خود نشود. یک محقق آزمایشگاهی کفش می گوید: محاسبه کردم که کم کردن حدود 100 گرم از وزن یک کفش، به معنی ۳ دقیقه کاهش زمان در دوی ماراتن است.

کفش مورد نظر خود را براساس شکل و خصوصیات پا، نوع فعالیت ورزشی و مقدار قیمت مورد بررسی قرار دهید. برای امتحان کردن سایز کفش رانینگ همیشه ساعات پایانی روز را انتخاب کنید که پاها در متورمترین حالت خود قرار دارند تا از کوچک بودن کفش در هر شرایطی اجتناب کنید. لازم به ذکر است با مشاهده ظاهر کفش نمی توان تخمین درستی از ارتفاع پاشنه آن داشت زیرا گاهی کفش ها ظاهرا پاشنه های توکار بلندی دارند اما بعد از پوشیدن متوجه می شویم پاشنه پا در ارتفاع کمی نسبت به زمین قرار می گیرد. اما واقعا تاثیر وزن کفش در سرعت دویدن چیست؟ کفش هایی که از ناحیه قوس وسط خم می شوند برای پیاده روی مناسب نمی باشند. باید دنبال کفش هایی با hee drop کمتر از ۸ میلی متر باشید، که با ۴ میلی متر یا کمتر شروع می شوند.

از آن جا که در تمرینات شدید ورزشی نیاز به حرکات پا به جهات مختلف می باشد در طراحی کفش های ترینینگ تمرکز اصلی روی دو طرف کفش می باشد تا حرکات افقی و عرضی به راحتی قابل انجام شود. همچنین توصیه می شود افرادی که به دنبال کفش مناسب برای پیاده روی های منظم و طولانی هستند از کفش های مخصوص دویدن با کمترین مقدار تفاوت بین پاشنه پا و پنجه استفاده کنند. افت پاشنه (heel drop) به معنی تفاوت نرم شدن بین پاشنه و پنجه است. کفش های مناسب پیاده روی تناسب اندام باید در قسمت پنجه منعطف باشند زیرا این افراد با پنجه پا روی زمین فشار وارد می کنند. کفش های مخصوص دویدن پاشنه های پهنی دارند تا ثبات مورد نیاز دوندگان هنگام ضربه زدن به زمین با پنجه یا بخش میانی کف پا تامین شود.