کفش دویدن – دویدن و کاهش وزن

اگر شما هم می خواهید مثل بقیه فقط کمی وزن کم کنید، احتمالا یک زندگی ساکن و کم تحرک دارید. این یعنی شما انگیزه بیشتری برای کاهش وزن خواهید داشت. دونده ها و والکرها که به کنترل حرکتی بیشتری نیاز دارند باید از مقدار انعطاف پذیری در کفش هایشان صرف نظر کنند. دویدن یک فعالیت ورزشی است که به سبب یکسان بون سیکل حرکتی (یعنی تکراری بودن نوع حرکت) باعث می شود تا فشاری مستمر روی مفصل ها و عضلات شما وارد شود. همین طور که قوی تر و سریع تر می شوید می توانید سرعت را در بازه های زمانی طولانی تر هم حفظ کنید. همان طور که میدانید در بسیاری از کفشهای مخصوص رانینگ (دویدن) اورجینال انواع و اقسام تکنولوژی ها به کار میرود تا فشار به زانو، کمر و ستون فقرات شما از بین برود. به طور کلی ارتفاع مناسب پاشنه کفش های دویدن با توجه به این که دونده ابتدا کدام قسمت کف پایش را روی زمین می گذارد تعیین می شود.

این تفاوت که heel drop نامیده می شود، معمولا با میلی متر مشخص می شود. بعد از چند ماه تفاوت را به راحتی درک می کنید. افت پاشنه (heel drop) به معنی تفاوت نرم شدن بین پاشنه و پنجه است. از دهه هفتاد تاکنون هم انواع گوناگون ورزشها با پوشیدن نوع مخصوصی کفش همراه بودهاند و بیشتر از همه، پوشیدن کفشهای دارای کفه نرم و ضربهگیر یکی از ملزومات دویدن به حساب آمده است؛ تمام اینها در حالی بوده که روز به روز تحقیقات جدیدی منتشر میشوند که احتمال وارد شدن صدمات مختلف به اعضای بدن و بروز آسیبهای مختلف ورزشی را به پوشیدن کفش ارتباط داده و ادعا میکنند که این بخش از ملزومات ورزشی مورد استفاده توسط صدها میلیون نفر در سراسر جهان، پاهای ما را ضعیف میکنند. قیمت کفش: شاید برای شما قیمت یکی از فاکتور های مهم هنگام خرید کفش باشد. این کفش اسیکس یکی از ساده ترین و در عین حال زیباترین کفش های رانینگ است.

اما یک نکتهی طلایی در این مورد وجود دارد، آن هم کفشی است که شما میپوشید. کفی میانه آن حالت فنر مانند دارد و پرش فوق العادهای به کفش میدهد. کفی نرم این کفش باعث می شود تا در هنگام دو پرش فوق العادهای را تجربه کنید. در این تمرینات می توانید حالت های مختلف قدم زدن، قدم زدن سریع و دویدن را با وقفه و پشت سر هم انجام دهید. حتماً به یاد داشته باشید که سیستم عضله ای شما در ابتدای کار بالانس نیست، بنابراین باید از حرکات کششی استفاده کنید تا بخشی از مشکلات را رفع کرده و رفته رفته تناسب اندامتان را بهبود دهید. بنابراین احتمال اینکه سیستم عضله ای شما بالانس نباشد و از نظر توان حرکتی ضعف داشته باشید بالاست.

کنترل حرکت: از آنجا که چرخش پا در هنگام دویدن به مراتب بیشتر است، بیشتر کفشهای دویدن کنترل حرکتی بیشتری برای خنثی نگه داشتن پا ارائه میدهند. این مسئله بهخصوص در طول مسیرهای طولانی، مشکل بیشتری ایجاد می کند. بدین ترتیب ریسک مصدومیت هم بالا می رود. بدین ترتیب ریسک مصدومیت هم پایین می آید. یک برنامه ساده و تصاعدی تمرین با دمبل یا حتی یک تمرین مقاومتی با وزنه را شروع کنید و بدین ترتیب شما به دو هدف مهم می رسید: اولا شما ماهیچه های پای خود را تقویت می کنید و این یعنی پاها بهتر می توانند انرژی را جذب کرده و فشار به زانو و باسن را کاهش می دهند. اینجاست که یک سوال مهم ذهن ما را درگیر میکند، سوالی که برای پاسخ به آن باید نکات مهمی را در نظر گرفت سپس اقدام به خرید نمود.